Lietuvos MB Klubas - mbforumas.lt rėmėjas

Didiname galią: klasikinis W201 su kompiuteriu valdoma įpurškimo sistema ir kompresoriumi Spausdinti Email


Mercedes-Benz entuziastų tinklapio mbforumas.lt
lankytojo CK1 autorinis straipsnis

2012 m. sausio 05 diena, Vilnius

Klasikiniai Mercedes-Benz modeliai užburia savo išskirtine aura, salono atmosfera ir nuostabia eiga. Vistik neretas jų entuziastas susiduria su tokiu dalyku kaip dinamikos deficitas. Jau pirkdamas 1987 metais pagamintą 201-osios serijos 190 Е 2.6 žinojau, kad tik laiko klausimas, kada užsiimsiu galios didinimu – M103.940 variklio (standartinio agregato charakteristikos: SOHC, darbo tūris 2'597 ccm, suspaudimo laipsnis 9,2:1, KE-Jetronic įpurškimo sistema, galia 160 AG prie 5'800 rpm, sukimo momentas 220 Nm prie 4'600 rpm), kuriam ankstesnis savininkas buvo pakeitęs bloką nuo M103.983 (standartinio agregato charakteristikos: SOHC, darbo tūris 2'960 ccm, suspaudimo laipsnis 9,2:1, KE-Jetronic įpurškimo sistema, galia 180 AG prie 5'700 rpm, sukimo momentas 255 Nm prie 4'400 rpm), dinamika niekaip netenkino.

Nors variklio su pakeistu bloku suspaudimo laipsnis pasiekė 10,5:1, įpurškimo sistema buvo nesureguliuota (o ir nežinia kaip turėjo būti), todėl automobilis šiaip taip važiavo, tačiau "netraukė" net su reduktoriumi, kurio perdavimo skaičius 3,92. Taip pat erzino apie 20% siekiant spidometro paklaida, todėl reduktorius buvo pakeistas į kitą su perdavimo skaičiumi 3,27. Nors spidometras pradėjo rodyti tiksliai, dinamika dar labiau pablogėjo. "Lidema" servise Lakūnų gatvėje Vilniuje sureguliavus variklį šios savybės kiek pasitaisė, tačiau ne tiek, kiek norėtųsi.

Padariau išvadą, kad tolesnis KE-Jetronic reguliavimas arba tobulinimas neperspektyvus, nes darbo bei investicijų laukia daug, o rezultatas abejotinas. Kurį laiką praleidęs naršydamas internete nusprendžiau pakeisti įpurškimo sistemą į valdomą kompiuteriu. Rinkausi iš dviejų – MegaSquirt ir VEMS (anksčiau žinomos kaip MegaSquirtAVR). Abi sistemos turi savų privalumų bei trūkumų, tačiau Estijoje atradus kompaniją Elbe Engineering, kuri pardavinėja elektros pynių rinkinį Mercedes-Benz M103 varikliui su nauju kompiuteriui, nugalėjo VEMS. Elbe Engineering (tinklapis http://www.elbe.ee/) prekiauja ir kitomis detalėmis bei galios didinimo sprendimais įvairiems Mercedes-Benz modeliams, dirba pakankamai sparčiai (detales gavau per dvi savaites). Be pynių rinkinio iš nežinojimo pas juos pirkau dantytąjį diską, montuojamą už alkūninio veleno skriemulio (angl. trigger wheel, 7 pav.), o taip pat droselio sklendės padėties daviklį (angl. TPS sensor, 6 pav.), alkūninio veleno padėties daviklį ir montavimo tiltelį, oro ir aušinimo skysčio temperatūros daviklius bei patį VEMS kompiuterį (geriau paieškojęs Lietuvoje šias dalis būčiau susipirkęs gerokai pigiau). Tiesa, jie mane įtikino, kad pasirinkčiau kompiuterį, kuris dirba su slėgio įsiurbimo kolektoriuje davikliu (angl. MAP sensor), jei kada nors ateityje sugalvočiau susimontuoti turbiną arba kompresorių, nors iš pradžių to neplanavau. Degalų įpurškimo sistemos rampą (3 ir 4 pav.), purkštukus ir degalų slėgio reguliatorių paėmiau nuo M104 variklio.

Ši krūva detalių buvo sumontuota su vieno forumo per4m.lt dalyvio pagalba. Keletas detalių apie montavimo procesą:
1. Montuojant Rover droselio sklendės padėties daviklį (TPS sensor) teko priderinti droselio sklendę,
2. Aušinimo skysčio daviklis įsuktas prie skysčio siurblio,
3. Degalų įpurškimo sistemos rampai tvirtinti prilituoti kronšteinai,
4. Dantytasis diskas sumontuotas vietoje alkūninio veleno balansavimo disko (nežinau ar tai geras sprendimas, pažiūrėsime ką parodys eksploatacija).

Viską sumontavus variklis užsivedė, tačiau sunkiai dirbo laisvais sūkiais, o deguonies daviklis ("liambda") niekaip negalėdavo sureguliuoti mišinio, todėl dinamika buvo tokia pati kaip ir su KE-Jetronic, o dar ir prastesnė. Trumpai tariant apėmė neviltis. Mano pagalbininkas prisipažino, kad toks atvejis pirmas jo praktikoje ir jis nežinąs ką daryti. Teko pasiraitoti rankoves ir vakarais imtis įpurškimo programos (kalbant slengu "mapinti kompiuterį"). Keičiau viską, ką tik įmanoma (uždegimo kampą, degalų kiekį, deguonies daviklio parodymus) tačiau rezultatas buvo apgailėtinas – variklis arba "perpildavo" arba gesdavo.

Kažkurį vakarą po eilinio reguliavimo pagalvojau kam gi reikalingas tas slėgio įsiurbimo kolektoriuje daviklis (MAP sensor). Paėmęs žarnelę sujungiau jį su kolektoriumi ir įvyko stebuklas: sūkiai stabilizavosi, o automobilis pradėjo važiuoti puikiai! Spėju, VEMS padarė klaidą nenurodydami, kad jei jau sumontuotas slėgio įsiurbimo kolektoriuje daviklis, tai reikia rinktis slėgio įsiurbimo kolektoriuje, o ne droselio sklendės reguliavimo strategiją. Žarnelė kainavo kokius 4 litus, o degalų, sunaudotų "mapinant" kompiuterį, sunaudojau už gerus 400. Žinios jėga, o nežinojamas kartais kainuoja brangiai.

Automobilis, mano galva, pradėjo tiesiog skraidyti. Reduktorius su perdavimo skaičiumi 3,27 vėl buvo pakeistas į "lėtesnį", tik šįkart su perdavimo skaičiumi 3,64 (neigiama pasekmė – 11% spidometro paklaida). Na o pagreitėjimas nuo 0 iki 100 km/h (su naujausiu reduktoriumi spidometras rodo 110 km/h) pagal kompiuterio įrašus sudaro 6,7-6,9 sek. Visai neblogai, tiesa? Birželio mėnesį automobilis buvo užkeltas ant dinostendo. Pirmojo bandymo rezultatas nuviliantis – tik 166 AG "į ratus" (manytina, kad ant veleno galėtų būti apie 190 AG). Tada stendą aptarnavęs vaikinas sako "Atidaryk kapotą, duosim šaltesnio oro" ir rezultatas pakyla iki 177 AG. Nors ne tiek, kiek tikėjausi, tačiau puikus pavyzdys koks svarbus geras oro įsiurbimas.

Nusivylęs rezultatais pradėjau domėtis skirtumais tarp M103.940 ir M103.983 variklių galvučių. Pirmiausiai į akis krito vožtuvų dydžiai. Ilgai nemastęs įsigijau M103.983 variklio galvutę, kurią paruošė UAB Vikrus. Pagaliau po kapotu apsigyveno normalus M103.983 variklis, bet… automobilis važiavo lygiai taip pat kaip prieš pastarąją operaciją. Ant stendo net nevažiavau, nes kompiuterio įrašai rodė beveik identiškus rezultatus. Štai ir priėjome iki kompresoriaus.

"Kodėl kompresorius, o ne turbina?" yra visiškai natūralus klausimas, tačiau atsakymas gali ir nustebinti – vien tik dėl estetinių sumetimų. Mano variklio išmetimo kolektorius – superspirnt "gyvatynas", paprasčiausiai nenorėjau išmesti tokį grožį.

Kompresorių nuspirkau tik paviršutiniškai susipažinęs su šiais mazgais. Tai buvo Eaton M45 nuo Mercedes-Benz M271 variklio, tačiau jis pasirodė esąs nepakankamai efektyvus trijų litrų varikliui ir slėgį sukeldavo tik iki 0,03 bar prie 3'000 sūkių, o prie 4'500 sūkių jau tapdavo restriktoriumi tuos pačius 0,03 bar "pavogdamas". Vietoje oro šaltinio kompresorius tapo kliūtimi, o juk jam sukti sunaudojama galia. Pakeitus kompresoriaus skriemulį į mažesnį ir perdarius valdymą slėgis prie 2'000 sūkių pasiekė 0,15 bar, o prie 5'000 sūkių – 0,08 bar. Skirtumas nedidelis, tačiau važiavimo charakteristikų pasikeitimai akivaizdūs. Kiek vėliau pasitaikė proga įvaldyti Eaton M62, kuris prie 3'000 sūkių slėgį pakelia iki 0,6 bar!

Kompiuteriu valdomos įpurškimo sistemos sumontavimo biudžetas (eurais):
VEMS kompiuteris – 480 eurų,
Laidų pynė – 180 eurų (manau, kad darydamas pats būčiau išleidęs apie 50 eurų),
Deguonies daviklis ("liambda") – 70 eurų,
Degalų rampa su purkštukais ir degalų slėgio reguliatorius nuo M104 – 60 eurų,
Dantytasis diskas (trigger disk) – 30 eurų,
Oro temperatūros daviklis – 15 eurų,
Aušinimo skysčio temperatūros daviklis – 15 eurų,
Holo daviklis (angl. Hall sensor) – 15 eurų,
Droselio sklendės padėties daviklis (TPS sensor) – 10 eurų.
Iš viso, neskaitant degalų ir smulkmenų, 875 eurai (apie 3'000 litų).

Tokie darbai buvo atlikti 2011 metais. Taip atsitiko, kad naujausių pakeitimų efektas kol kas nėra išmatuotas, tačiau tai laukia ateityje. 2012-aisiai laukia dar visa eilė patobulinimų: "aštresnis" paskirstymo velenėlis, vandeninis tarpinis oro aušintuvas (angl. intercooler, 9 pav.), variklio su Eaton M62 kompresoriumi valdymo programa ir… ko gero variklio perrinkimas :)


Didiname galią: 190E 3.0 Kompressor


1 pav.
M103.983 su VEMS įpurškimo valdymo sistema: bendras vaizdas

Didiname galią: 190E 3.0 Kompressor


2 pav.
M103.983 su VEMS įpurškimo valdymo sistema: bendras vaizdas

Didiname galią: 190E 3.0 Kompressor


3 pav. M103.983 su VEMS: degalų įpurškimo rampa.

Didiname galią: 190E 3.0 Kompressor

4 pav. M103.983 su VEMS: degalų įpurškimo rampa.

Didiname galią: 190E 3.0 Kompressor


5 pav.
M103.983 su VEMS: paskirstymo veleno daviklis ir uždegimo ritė.

Didiname galią: 190E 3.0 Kompressor


6 pav.
M103.983 su VEMS: TPS daviklis.

Didiname galią: 190E 3.0 Kompressor


7 pav. M103.983 su VEMS: dantytasis diskas.

Didiname galią: 190E 3.0 Kompressor


8 pav. M103.983 su VEMS: dantytojo disko daviklis.

Didiname galią: 190E 3.0 Kompressor


9 pav. M103.983 su VEMS: vandeninis tarpinis oro aušintuvas.



© 2012, mbforumas.lt


Cituojant arba publikuojat internete privaloma aktyvi nuoroda (link) į originalų straipsnį tinklapyje mbforumas.lt
Spausdinant privaloma nuoroda "Šaltinis: Lietuvos Mercedes-Benz entuziastų tinklapis www.mbforumas.lt"


Pasidalinkite nuoroda: Pasidalinkite nuoroda: Bookmark Google Yahoo MyWeb Del.icio.us Digg Facebook Myspace
 
Komentuoti straipsnį

B) :( :) :laugh:
:cheer: ;) :P :angry:
:unsure: :ohmy: :huh: :dry:
:lol: :silly: :blink: :blush:
:kiss: :woohoo: :side: :S
Įveskite kodą, įrašytą geltoname lauke  

Parašykite savo nuomonę forume! Atsiliepimų skaičius: 2
Komentarai (atsiliepimų skaičius: 2)
pats
Didiname galią: klasikinis W201 su kompiuteriu valdoma įpurškimo sistema ir kompresoriumi
Apr 06 2014 17:23:57
gal nori paziureti / viskas kuo puikiausiai atsivercia .
#189555
Didiname galią: klasikinis W201 su kompiuteriu valdoma įpurškimo sistema ir kompresoriumi
May 30 2013 21:13:20
o O
( )( )
#181083